Lanseringa av stålbrua ved ny sørgående E6 Hommelvikbru er nå i gang. Hovedentreprenør Contur gjennomførte denne uken det første av tre skyv på brua.
Arbeidene med E6 Hommelvika bru -sørgående startet opp på ny i august 2024. Ut over høsten har det vært utført grunn-, betong-, stål- og overflatearbeider, som forberedelse til første lansering.

– Vi har gjort god planlegging og forberedelser i forkant. Med på laget har vi spesialistfirmaer som Trondheim Stål og Sarens, som vi har samarbeidet godt med i tidligere prosjekter. Betongarbeidene utfører vi i egenregi. Første lansering, med et 80 m langt skyv, gjennomførte vi over to dager. Alt har gått som planlagt, både praktisk og tidsmessig, og ble gjennomført uten skader, sier prosjektleder Gylve Fiskum i Contur.
Hommelvikbrua sørgående er en del av prosjektet E6 Ranheim – Værnes. Brua er en 228 m samvirkebru over fire spenn, og skal gå over elva Homla. Hommelvikbrua sørgående er kurvet, og lanseres tett inntil eksisterende nordgående Hommelvikbru. Nordgående bru skal etter planen rives når ny sørgående bru er satt i drift, og erstattes med ny bru. Ny bru vil få kurvatur som muliggjør fartsgrense 110 km/t på strekningen. Riving og bygging av ny bru utføres i senere entreprise.

– Vi har god erfaring med denne byggemetoden fra flere prosjekter de siste årene. Stålbjelkene er formet som I-bjelker og er 3,7 m høye. Disse forbindes med tverrbjelker i stål, som underlag for betongdekke, kantdragere og rekkverk. Selve brudekket bygges etter at brua er ferdig lansert, forteller Gylve Fiskum.
Contur er av søsterselskapet Hæhre Entreprenør engasjert for bygging av konstruksjonene i naboentreprisen E6 Ranheim – Sveberg. Begge selskapene er heleiet av anleggskonsernet Infra Group. Denne entreprisen er nå i samhandlingsfase, hvor Contur og Hæhre skal gjøre seg kjent med prosjektet, identifisere hvilke arbeider som gjenstår og komme med innspill til optimaliseringer.

Nøkkelinformasjon om E6 Hommelvikbrua sørgående:
- En del av E6 Ranheim – Værnes
- Kontraktssum 180 mill., eks mva
- Samvirkebru i stål og betong
- 900 tonn stål
- Høyde stålbjelker 3,6 m
- 3700 m³ betong
- 228 m lengde, 4 spenn
- Bygges tett inntil eksisterende bru på E6